ref: refs/heads/v3.0
emeklilikssksgkbağkurkredilerkosgebengellie-devlet

Taksi Şoförleri Günlerini Otuz Güne Nasıl Tamamlar?

Taksi Şoförleri Günlerini Otuz Güne Nasıl Tamamlar?
06.04.2017

Taksi şoförleri günlerini otuz güne nasıl tamamlar?” sorusu hemen hemen tüm taksicilerin cevabını merak ettiği sorulardan bir tanesidir. Taksi şoförleri genelde bir ay içinde 10 günden az çalışmaktadırlar. Bu nedenle GSS yani genel sağlık sigortası kapsamında ve uzun dönemde baktığımızda ise ileride emeklilikten ve emeklilere sunulan hizmetlerden yararlanmak için prim gün sayılarını otuz güne tamamlamaları gerekir. Teksi şoförlerinin günlerini otuz güne nasıl tamamlayacakları hakkındaki detaylı bilgilere haberimizden ulaşabilirsiniz.

Ülkemizde 01.03.2011 tarihinden itibaren bir torba yasa yürürlüğe girmiştir. Belirtilen tarihte yürürlüğe giren torba yasada taksi şoförleri için de yeni bir uygulama getirilmiştir. Getirilen bu uygulama bir ay içinde on gün ya da daha az çalışan taksi şoförleri geri kalan prim gün sayılarını isteğe bağlı olarak otuz güne tamamlayabilmeleri yönündeydi. Yine getirilen bu torba yasa ile beraber yalnızca taksi şoförleri değil; ticari taksi gibi şehir içi toplu taşıma araçlarında (otobüs, minibüs, dolmuş gibi) çalışan şoförler de aynı şekilde prim gün sayılarını otuz güne tamamlayabilirler.

Taksi Şoförlerinin Günlerini Otuz Güne Tamamlayabilmeleri İçin Gerekli Şartlar

Öncelikle ticari taksi şoförlerinin prim gün sayılarını isteğe bağlı olarak otuz güne tamamlayabilmeleri için birtakım gerekli olan şartlar bulunmaktadır. Bu şartlardan ilki taksi şoförlerinin devlete bağlı olarak çalışmama zorunluluğudur. Yani bu uygulamada kamu yararına çalışan bir taksi şoförünün prim gün sayısını otuz güne tamamlayabilmesi ne yazık ki mümkün değildir. Bir diğer şart ise taksi şoförünün hizmet akdi ile çalışmamasıdır. Yani eğer bir taksi şoförü herhangi bir işverenin emir ve talimatları altında taksi şoförlüğü yapıyor ise yine aynı şekilde prim gün sayısını otuz güne tamamlayamaz. Ticari taksi şoförlerinin prim gün sayılarını isteğe bağlı olarak otuz güne tamamlayabilmeleri için bir diğer şart ise daha öncesinde ve o an isteğe bağlı olarak sigortalılık durumlarının olmamasıdır. Yani söz konusu olan taksi şoförü daha öncesinde kendi adına ya da isteğine bağlı olarak sigorta primi ödedi ise bu noktada prim gün sayısını otuz güne tamamlayamaz.

Bir diğer şart ise taksi şoförlerinin banka sandıkları adına çalışmamasıdır. Ayrıca taksi şoförlerinin gelir ya da aylık almaması da önemlidir. Çünkü gelir ya da aylık alan bir taksi şoförü doğal olarak bir işverenin gözetimindedir. İşverenin emir ve talimatları altında çalışmaktadır. Bu nedenle taksi şoförünün düzenli olarak yani aydan aya maaş ya da aylık almaması gerekir. Bir diğer şart ise taksi şoförlerinin 18 yaşını doldurmuş olmaları gerekir.

Tüm bu unsurların yanı sıra taksi şoförlerinin kendi hesabına prim gün sayılarını otuz güne tamamlama konusunda merak edilen bir başka konu ise bu sigortalıların kanuna göre hangi kapsamda sigortalı sayılacaklarıdır. Buna göre söz konusu taksi şoförleri SSK yani Sosyal Sigortalar Kanunu kapsamında sigortalı sayılırlar. Daha açık bir ifade ile işçi olarak sigorta kapsamına dahil olurlar.

Taksi Şoförlerinin Günlerini Otuz Güne Tamamlayabilmeleri İçin Başvurmaları Gereken Yerler

Taksi şoförleri yürürlüğe giren yeni torba yasa ile beraber pek çok imkandan yararlanabilir hale geldiler. Bu konuda yine merak edilen konulardan bir tanesi taksi şoförlerinin günlerini otuz güne tamamlayabilmeleri için nereye başvuracakları konusudur. Öncelikle taksi şoförleri “şehir içi toplu taşıma araçlarında kısmi süreli çalışanlara ait işe giriş bildirgesi”ni almakla yükümlüdür. Söz konusu taksi şoförleri bu işe giriş bildirgesini aracın sahibinin bağlı bulunduğu meslek odasından alabilirler. Bu bildirgenin meslek odası yetkililerine onaylatılması gerekir. Bu aşamalardan sonra ise taksi aracının sahibi ile taksi şoförü arasında iş sözleşmesinin imzalanması gerekir. Hem işe giriş bildirgesi hem de imzalanan iş sözleşmesi ile beraber taksi şoförünün ve taksinin sahibinin, taksi şoförü hangi ilde çalışıyor ise o ilin Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü’ne gitmesi gerekir.

Tüm bu aşama ve işlemlerden sonra taksi şoförleri artık prim gün sayılarını otuz güne tamamlayabilirler. Taksi şoförlerinin prim gün sayılarını otuz güne tamamlamaları hem kısa vadeli hem de uzun vadeli sigorta kollarından yararlanmalarını da sağlamaktadır. Bahsedilen kısa vadeli sigorta kolları mesleki risk ve sosyal risk olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Bunlar ise iş kazaları ve meslek hastalıkları ile hastalık ve analık sigortalarıdır. Analık sigortaları yalnızca kadın taksi şoförleri için geçerli olan bir uygulama olarak karşımıza çıkmaktadır. Kısa vadeli sigorta kollarının yanı sıra uzun vadeli sigorta kollarından da yararlanabileceklerinden bahsetmiştik. Bu noktada uzun vadeli sigorta kolları ise malullük, yaşlılık ve ölüm sigortalarıdır. Yani söz konusu taksi şoförleri prim gün sayılarını otuz güne tamamlamaları dahilinde herhangi bir nedenden dolayı malul olur ve çalışamaz hale gelirse Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından kişiye her ay verilmek üzere ödenek bağlanacaktır. Ayrıca taksi şoförünün ölmesi halinde ise hak sahiplerine (eş, çocuk, anne- baba) ölüm aylığı bağlanacaktır.

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.