• Taksi Şoförlerinin Sigortası


    Taksi Şoförü Sigortası

    Taksi şoförlerinin sigortası, taksicilik yapan şoförler için fazlasıyla önem arz eden bir konudur. Taksi şoförlerinin sigortası kapsamında diğer işçilerden ya da bağımlı çalışanlardan farklı olarak dikkat edilmesi gereken birtakım unsurlar vardır.

    Ticari taksi olarak adlandırılan taksilerde çalışan taksi şoförleri bir nevi işçi sayılırlar. Çünkü çalıştıkları taksiler kendilerine ait değildir. Taksinin plakası kime ait ise ticari taksi sahibi de o olmaktadır. İşte bu nedenle ticari taksi plakasına sahip olan kişi bir nevi taksiyi kullanan şoförün işvereni durumundadır diyebiliriz. İşçiler için yapılan GSS yani genel sağlık sigortası esasında taksi şoförleri için de yapılmaktadır. Fakat taksi şoförlerinin sigortası kapsamında bazı değişiklikler mevcuttur. Ticari taksi şoförlerinin sigortası o ay içinde kaç gün çalışıldığına bağlı olarak yapılmaktadır. Bu noktada dikkat edilmesi unsur 10 gündür. Yani ülkemiz çerçevesinde uygulanan 5510 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu’nda bu durum açıkça belirtilmiştir. Buna göre taksi şoförlerinin sigortası için iki kriter yer almaktadır.

    1. Ayda 10 Gün Çalışan Taksi Şoförlerinin Sigortası: Eğer bir taksi şoförü, ticari taksi plakasına sahip olan işvereni ile aralarındaki iş sözleşmesini ayda en az 10 gün çalışmak üzere imzaladıysa bu kriter geçerlidir. Yani bu durumda eğer taksi şoförü bir ay içerisinden otuz günden az ve 10 günden fazla çalıştıysa plaka sahibi işvereni taksi şoförünün sigorta primlerini ödemektedir.
    2. Ayda 30 Gün Çalışan Taksi Şoförlerinin Sigortası: Eğer bir taksi şoförü, ticari taksi plakasına sahip olan işvereni ile aralarındaki iş sözleşmesini ayda 30 gün (yani tam zamanlı) çalışmak üzere imzaladıysa bu kriter geçerlidir. Bu durumda ise zaten ticari taksi şoförü normal bir işçi sayılmaktadır. Bu nedenle ticari taksi plakasına sahip olan işvereni taksi şoförünün sigortasının hepsini yatırmaktadır.

    Ticari taksi şoförlerinin sigortası işte bu kıstas tarafından belirlenmektedir. Bu noktada çok önemli olan bir husus vardır. Eğer bir ticari taksi şoförünün, ticari taksi plakasını elinde bulunduran işvereni işle yaptığı sözleşme ayda 10 gün çalışma üzere yapıldıysa taksi şoförünün kendisinin prim ödeyerek bunu otuz güne tamamlaması çok önemlidir. Çünkü ileride malullük, yaşlılık ya da ölüm gibi uzun vadeli sigorta kollarından yararlanmasının tek seçeneği işte bu 10 günlük sigortayı 30 güne (yani bir aya) tamamlamaktır. Eğer taksi şoförünün sigortası her ay yalnızca 10 gün yatarsa bu kısa vadeli sigorta kolları kapsamında olmaktadır. İleride emeklilik zamanı içinde bu kısa vadeli sigorta kolları sayılmamaktadır. Ayrıca örneğin bir iş kazası ya da meslek hastalığında taksi şoförünün başına bir şey gelir ve vefat ederse ölüm maaşı olarak adlandırılan maaş uzun vadeli sigorta ödedi ise hak sahiplerine (eşine, çocuklarına, anne ve babasına) kalmaktadır. Eğer taksi şoförü sigorta kapsamında yalnızca 10 günden yararlandıysa yalnızca hastalık sigortası geçerlidir diyebiliriz. İşte tüm bu nedenlerden dolayı bir ticari taksi şoförünün sigortasını otuz güne tamamlamakta fayda vardır.

    Taksi Şoförlerinin Sigorta Primleri

    Taksi şoförlerinin sigorta primleri de yine önem taşıyan konulardan bir tanesidir. Fakat bu konuya geçmeden önce bilinmesi gereken bir başka detay daha vardır. Taksi şoförlerinin sigortası kapsamında yer alan iki kriter olduğunu; bunların da bir taksi şoförünün ayda 10 gün ya da ayda 30 gün çalışması olduğunu söylemiştik. Bu noktada ayda 10 günden az çalışan taksi şoförlerinin sigortası başka bir özellik taşımaktadır. Aslında ayda 10 günden az çalışan taksi şoförleri ülkemizde 5510 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu ile kapsam dışına alınmış şoförler olarak geçmektedir. Çünkü bu kanuna göre ayda 9 gün çalışmak tam zamanlı bir çalışma olarak değil; yarı zamanlı bir çalışma olarak değerlendirilmektedir. Bu nedenle eğer bir ticari taksi şoförü ayda 10 günden daha az çalışıyor ise sigorta primlerini kendisinin yatırması gerekmektedir.

    Bu noktada ticari taksi şoförlerinin dikkat etmesi gereken nokta plaka sahibi işveren ile iş sözleşmesi yaparken mümkün olduğunca bu süreyi ayda 10 gün ya da daha fazla çalışmak üzere yapılmasıdır. Tüm bu bilgilerden sonra taksi şoförlerinin sigorta primlerine bakmakta da fayda vardır. Eğer bir taksi şoförü ayda 10 günden az çalışıyor ise kendi sigorta primlerini aylık 303.55 TL olmak üzere Sosyal Güvenlik Kurumu’na yatırmalıdır. Eğer ki taksi şoförü daha ileride işsizlik sigortasından da yararlanmak istiyor ise bu durumda 331.53 TL sigorta primi yatırması gerekir.

    Tüm bunların yanı sıra eğer taksi şoförü ayda 10 günden az çalışıp kendi sigorta primlerini yatırmazsa böyle bir durumda kısa vadeli sigorta kollarından olan iş kazası ya da meslek hastalığı ile hastalık ve analık sigortalarından da yararlanamaz. Yani örneğin ticari taksi şoförünün başına trafikte bir iş kazası gelirse ve bir müddet çalışamayacak duruma düştüyse sigorta primlerini ödemediği için iş kazası ödeneği alamayacaktır.





    tıkla sorunu sor

    Taksi Şoförlerinin Sigortası İLE İLGİLİ MERAK ETTİKLERİNİZİ BİZE SORUN!



    Etiketler:

    Merak Ettiklerinizi Sayfanın En Altında Sorabilirsiniz!

    Henüz yorum yapılmamış.

    Sorunuzu Yazın

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.