SGK

İş Kazası Bildirimi Nasıl Yapılır, Süresi ve Cezası Ne Kadar

2020 İş kazası bildirimleri 5510 sayılı olan Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası tarafından yasalaştırılmış ve işverenler için zorunlu hale gelmiştir. Sigortalı olarak çalışan işçinin işyerinde kaza geçirmesi, iş kazası olarak kabul edilir. İş yerine meydana gelen tüm kazaların SGK’ya işveren tarafından bildirilmesi gerekmektedir. İş kazasının gerçekleşmesinden sonraki ilk iş 3 günü içinde bildirilmelidir.


İş kazaları ise:

  • Sigortalı olarak çalışanın işyerinde olduğu sırada yaşanan tüm kazalar,
  • İşveren kontrolünde olan işlerde yaşanan kazalar,
  • 5510 sayılı kanun kapsamında emziren bayan çalışanların emzirme süresinde yaşanan kazalar,
  • Sigortalı olan işçinin işveren tarafından verilmiş araçla ulaşımında yaşanan kazalar,
  • Sigortalı olan işçinin görevli olarak işyeri haricinde bir farklı yere gönderilmesi durumunda yaşanan kazalar,
  • İşçinin iş yerinde kalp krizi, beyin kanaması vs. Geçirmesi iş kazası olarak kabul edilmektedir.

İş Kazası Kaç Günde Bildirilmelidir?

İş kazasında bildirim süresi iş kazasının yaşanmasından sonraki ilk 3 iş gününde bildirilmelidir. İş kazası için bildirim süresi hesaplanırken iş günleri dikkate alınmaktadır. Eğer iş kazası resmi tatiller ya da haftasonlarına denk gelmişse, sonraki ilk iş gününden itibaren süre başlamaktadır. İş kazası için bildirimler Sosyal Güvenlik Kurumu’na elektronik ortamdan bildirilmektedir. Öte yandan daha ciddi kazalarda SGK’ya bizzat başvuru yapılmalıdır.

Başvurular:

  • Elektronik ortamda iş kazalarını bildirmek için E-bildirge şifresine sahip olmak gerekmektedir.
  • Online ortamda iş kazası bildirimi 4A kapsamında sigortalı olarak çalışan işçiler için yapılabilmektedir.
  • 4B ve 4C statüsünde çalışan işçiler için bizzat SGK’ya bildirim yapılması gerekmektedir.
  • Yabancı uyruklu olan işçiler için; iş kazaları elektronik ortamdan bildirilemez. Bu sebeple de Sosyal Güvenlik Kurumu’na 3 iş günü içinde bizzat başvurulmalıdır.

2020 İş Kazası Sosyal Güvenlik Kurumu’na Nasıl Bildirilir?

İş kazasını SGK’ya bildirme için işverenin başvurabileceği iki yöntem bulunmaktadır.

Bunlar:

  • İş kazaları elektronik olarak internet üzerinden bildirilebilir. E-sigorta sistemine giriş yapan işverenler bildirimi yapabilir. Bu sisteme giriş yapabilmek için E-sigorta şifresi gerekmektedir. Sisteme giriş yaptıktan sonra açılan pencere üzerinden gerekli talimatlar ve form doğru şekilde doldurulmalıdır.
  • İkinci bildirim yöntemi ise direkt olarak SGK’ya gitmektir. Buna göre iş kazası ve meslek hastalığı bilgi formunu eksiksiz şekilde doldurmak gerekmektedir. Daha sonra bu form direkt olarak Sosyal Güvenlik Kurumu’na bildirmektir.

Bizzat başvurularda ibraz edildiğini ispatlamak için iadeli taahhütlü posta ile bu formun Sosyal Güvenlik Kurumu’na iletilmesi gerekmektedir.

İş Kazası Bildirmemenin Cezası Nedir?

İş kazası bildirmeme cezası iş yerinde çalışan işçi sayısına göre belirlenmektedir. Her sene iş kazası bildirmeme cezası artmaktadır. İş Kazası bildirim cezaları aşağıda ki tabloda yer almaktadır. Fakat işyerinin kategorisi ve çalışan sayıları cezanın artmasına yol açmaktadır.

Buna göre cezalar:

  • Tehlikeli kategoride bulunan ve 10’dan daha az çalışanı olan işverenlere ceza 4 Bin 781 TL olmaktadır. İşçi sayısı 10-49 arasında olan işverenler için 5 Bin 737 TL, 50 ve üzeri işçisi olan işverenler için 7 Bin 650 TL’dir.
  • Az tehlikeli kategorisinde bulunan işyerlerinde, işçi sayısı 10’dan daha az ise 3 Bin 825 TL, 10 ve 49 arasında işçisi olan işverenlere 3 Bin 825 TL ve 50 üzeri çalışanı olan işverenlere ise 5 Bin 737 TL ceza kesilmektedir.
  • Çok tehlikeli kategorisinde bulunan işyerleri için işçi sayısı 10’dan az ise 5 Bin 737 TL, 10 ve 49 arasında ise 7 Bin 650 TL, 50 ve üzeri işçiler için 11 Bin 475 TL’dir.

Diğer Tüm İdari Para Cezaları İçin Dosyayı İNDİRİN

İdari para cezası haricinde; Sosyal Güvenlik Kurumu iş kazası geçirmiş sigortalı işçiler için hastane ve sağlık masraflarının yanı sıra ve aylık ödemelerin de işveren tarafından ödenmesi zorunludur.

İş Kazası Bildirimi Hangi Durumlarda Yapılmalı?

İş kazalarında bildirim yapmak işverenler tarafından zorunludur. İşçinin mesai saatleri içinde olduğu sürede ya da işyerinde ortaya çıkan kazalarda fiziksel ya da ruhsal açıdan zarar görmesi halinde iş kazası olarak kabul edilmektedir. Bu sebeple de işçinin yaşadığı tüm iş kazaları, SGK’ya yasal bir zorunluluk olarak bildirilmelidir. İşçinin yaşadığı burkulma, incinme ya da kırık gibi sağlık durumları, mesaiden sonra anlaşılabilen durumlar olsa da iş kazası niteliğindedir. Bunun yanı sıra sağlık problemi kategorisinde olan ancak iş saatlerinde meydana geldiğinde iş kazası kabul edilen durumlar:

  • Kalp krizi,
  • Beyin kanaması,
  • Ani bayılmalar,
  • Sinir krizi olarak kabul edilmektedir.

2020 İş Kazası Bildirimlerinde İşyerine Ceza Kesilir mi?

İş kazası bildirimlerinde ceza söz konusu değildir. İşyerinin kaza bildirimlerinden sonra denetleme olmaz ya da işyerine para cezası kesilmez. 6331 sayılı olan İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’nun 14. Maddesi kapsamında işverenlerin iş kazalarını kaydetmesi gerekmektedir. Bu kayıtlara göre önlemler alması zorunludur. Bunun yanı sıra iş kazalarının kayıt altında tutulması, kazanın neden gerçekleştiği, olaya şahit olan kişilerin ifadesi ve olay yeri fotoğrafları da mutlaka kaydedilmelidir.

2020 İş Kazası Bildirmeme Cezası Ne Kadar?

İş kazası bildirmeme cezası 5510 sayılı olan Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası kanunu tarafından belirlenmiştir. Buna göre iş kazasını bildirmeyen işverene idari para cezası verilir. Bunun yanı sıra SGK’ya bildirim yapılan süre kapsamında sigortalıya ödenecek olan geçici iş göremezlik ödemesi de işveren tarafından yapılır. Bu detayın dışında sigortalı kişinin iş kazası geçirmesi ve yasal sürede bildirilmediği hallerde, işveren işçinin bütün masraflarını karşılamalıdır.

İş Kazası Durumunda İşçi Hangi Haklardan Faydalanır?

İş kazasında işçinin hakları İş Kanunu tarafından düzenlenmektedir. İşçinin yaşadığı sağlık durumunun ciddiyetine göre haklar artmaktadır.

Buna göre işçinin hakları se:

  • İş kazalarında, sigortalı geçici iş göremezlik ödeneği alarak geçimini sağlamaktadır.
  • Özellikle kazadan sonra çalışamayacak durumda olan işçiler için sürekli iş göremezlik geliri verilmektedir.
  • Şayet sigortalı olan işçi vefat etmiş ise, işçinin bakmakla yükümlü olduğu kişilere ödenek bağlanır.
  • Gelir bağlanmış olan sigortalı işçinin kız çocukları için evlenme yardımı da yapılmaktadır.

2020 İş Kazası Bildirim Süresi Nasıl Hesaplanır?

İş kazasında bildirim süresi hesaplama kanun tarafından belirtilen kurallara göre yapılmaktadır. Buna göre:

  • 6331 sayılı olan kanunun 14. Maddesi kapsamında iş kazalarının işveren kontrolü dışındaki konumlarda meydana gelmesi durumunda bildirim süresi 3 gündür.
  • 6331 sayılı olan kanuna göre iş kazasının; hem işveren tarafından hem de sağlık hizmeti sunucuları tarafından bildirilmesi gerekmektedir. Bu sebeple de sağlık hizmet sunucuları iş kazalarını 10 iş günü içerisinde yapmalıdır.
  • İş kazası bildirim süresine resmi tatiller ve haftasonları dahil edilmemektedir. Cumartesi ve Pazar günlerinde yaşanan iş kazaları için bildirim süresi Pazartesi gününden itibaren hesaplanmaktadır.
  • İdari izinler ise resmi tatil olarak kabul edilmez. Bundan dolayı ilk 3 gününde bildirilmesi gerekmektedir.

İdari izinler için bildirim sorumluluğu bulunmaktadır. Dolayısıyla da 3 gün içerisinde bildirim yapılması yasal zorunluluktur.

Rapor Parası Nereden Alınır?

SGK Hastalık Rapor Parası Nasıl Alınır?

SGK Eksik Gün Nedenleri Eksik Gün Bildirim Formu

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu