E-Devlet

E-Devlet Üzerinden Tüketici Hakem Heyeti Başvurusu ve Sonuç Sorgulama

Tüketici hakem heyeti başvuru sorgulaması için e-devlet sistemine giriş yapılması gerekmektedir. Tüketici Bilgi Sistemi aracılığı ile tüketiciler başvuru durumları ile alakalı bütün işlemleri gerçekleştirebilmektedirler. Tüketiciler uyuşmazlıklarının çözümü için hem bizzat giderek hem de elektronik ortamdan işlem yaparak çözüm bulabilmektedirler.

Tüketici Hakem Heyetinin Amacı Nedir?

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında; tüketici işlemlerinden doğabilecek uyuşmazlıklara çözüm üretilebilmesi için kurulan heyetlere verilen isimdir. İller için ticaret il müdürü, ilçeler için kaymakamlar ya da onların görevlendirecekleri bir memur; heyet başkanlığı yapmaktadır. Heyetin diğer üyeleri ise; belediye, baro, esnaf, tüketici örgütü temsilcileridir.

Tüketici Hakem Heyeti Başvuru Yöntemleri Nelerdir?

Tüketici hakem heyetine başvuru yapmak isteyenlerin hem kendileri hem de vekalet verdikleri avukatları başvuruları iletebilmektedir.

Başvuru yolları ise şöyledir:
  • İlgili tüketici hakem heyetine giderek başvuru işlemi tamamlanabilmektedir.
  • Gerekli belgeler, tüketici hakem heyetine posta aracılığı ile ulaştırılabilmektedir.
  • E-devlet sistemi üzerinden tüketici hakem heyeti başvuruları yapılabilmektedir.

Tüketici Hakem Heyeti Başvurusu E-Devlet Üzerinden Nasıl Yapılır?

E-devlet sistemi üzerinden Tüketici Hakem Heyeti başvurusu yapmak isteyen bireylerin izlemeleri gereken adımlar aşağıda verilmiştir:

  • https://www.turkiye.gov.tr adresine giriş yapmalıdırlar.
  • Ana sayfadaki giriş yap butonu üzerinden kimlik doğrulaması yapmaları gerekmektedir. Bunun için e-devlet şifresi ile giriş yapmayı tercih ederlerse; PTT şubelerinden 2 TL karşılığında e-devlet şifresi almaları gerekmektedir. Yurt dışındaki bireyler ise; konsolosluklardan e-devlet şifrelerini talep edebilmektedirler.
  • E-hizmetler listesinin açılması gerekmektedir.
  • Liste içerisinde bulunan kurumlardan Ticaret Bakanlığı bulunmalıdır.
  • Tüketici Hakem Heyetlerine Başvuru İşlemi butonuna tıklanmalıdır.
  • Açılan sayfadan başvurunun yapılabileceği uygulamaya yönlendirme yapılmaktadır. Bunun için uygulamaya git butonuna tıklanması gerekmektedir.
  • Kimlik doğrulamasına ve ad soyad bilgisine erişimin onaylanması için onayla butonuna tıklanmalıdır.
  • Açılan sayfadan Tüketici Başvuruları butonuna tıklanmalıdır. Doldurulması gereken form açılmaktadır ve bu şekilde başvuru işlemi tamamlanabilmektedir.

E-Devlet Tüketici Hakem Heyetine Başvuru

Tüketici Hakem Heyeti Başvuru Formunda Hangi Bilgiler Yer Almaktadır?

Tüketici şikayet girişi yapmak isteyenlerin 5 adımlık bir başvuru formu doldurmaları gerekmektedir. Bu formda istenen bilgiler ise aşağıdaki gibidir:

  • İlk adımda, şikayet edilecek olan firmanın bilgileri girilmelidir. Firmanın unvanı, vergi numarası, mersis numarası, bulunduğu il ve ilçe, şikayet edilen yerin telefon numarası ve adresi yazılmalıdır.
  • İkinci adımda yapılan şikayet ile ilgili bilgiler yazılmalıdır.
  • Üçüncü adım kapsamında uyuşmazlığa ilişkin belgeler yüklenmelidir.
  • Dördüncü adımda girişi yapılan şikayetin önizlemesi görülebilmektedir.
  • Beşinci adımda Tüketici Hakem Heyeti seçimi yapılmaktadır.

Başvuru Yapılacak Tüketici Hakem Heyeti Nasıl Seçilir?

Başvuru sahibinin ikamet ettiği bölgede ya da tüketici işleminin yapıldığı yerde bulunan tüketici hakem heyetine başvuru yapılması gerekmektedir.

Tüketici Hakem Heyeti Bulunmayan Yerlerde Başvurular Nereye Yapılmalıdır?

Tüketici hakem heyetleri, her ilçede bulunmayabilmektedir. Böyle durumlarda; bazı tüketici hakem heyetlerinin yetki alanları genişletilmektedir ve tüketici hakem heyetine sahip olmayan ilçelere de ilgili tüketici hakem heyeti bakmaktadır. Yetkili tüketici hakem heyetine başvurularının aktarılabilmesi için başvuru sahibinin ikamet ettiği bölgedeki kaymakamlıklar ile iletişime geçmesi gerekmektedir. Başvuruları TÜBİS’e kaydedilmektedir.

Tüketici Hakem Heyeti Başvuruları İçin Parasal Sınırlar Nasıl Belirlenmiştir?

2020 yılı ile beraber Tüketici Hakem Heyeti’ne yapılan başvurular için belirlenen parasal sınırlar şu şekildedir:
  • 920 TL’nin altındaki uyuşmazlıklar için başvuru yapacak bireylerin ilçe tüketici hakem heyetlerine başvuru yapmaları gerekmektedir.
  • Büyükşehir statüsündeki şehirlerde 6.920 TL ile 10.390 TL arasında bir uyuşmazlık yaşanır ise; başvuru yapılması gereken tüketici hakem heyeti, il tüketici hakem heyetidir.
  • Büyükşehir statüsünde olmayan fakat 10.390 TL’nin altında olan uyuşmazlıklar için başvuruların il tüketici hakem heyetlerine yapılması gerekmektedir.
  • Büyükşehir statüsünde olmayan şehirlerin ilçelerinde 6.920 TL ile 10.390 TL arasında uyuşmazlık yaşayan bireylerin il tüketici hakem heyetine başvuruda bulunmaları gerekmektedir.

Hangi Uyuşmazlıklar İçin Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Yapılmamaktadır?

10.390 TL’nin üzerinde bir değerde uyuşmazlık yaşanıyor ise; bu durumda tüketici hakem heyetine başvuru yapılması mümkün değildir. İlgili başvurular ile tüketici mahkemeleri ilgilenmektedir. Eğer başvuru yapılacak olan yerde tüketici mahkemesi yok ise; ilgili uyuşmazlık için asliye hukuk mahkemesine başvuru yapılması gerekmektedir.

Uyuşmazlık Değeri Döviz Cinsinden İse Ne Olur?

Tüketici hakem heyetine başvurulmasını gerektiren uyuşmazlığın döviz cinsinden olması durumunda; Türk Lirası’na çevrilerek hesaplama yapılmaktadır. Başvuru yapılan tarih için Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası’nın belirlemiş olduğu efektif döviz satış kuru üzerinden tutar çevrilmektedir.

Tüketici Hakem Heyetleri Başvuru İncelemelerini Nasıl Yapar?

Başvuru dosyası üzerinden tüketici hakem heyeti değerlendirmeleri yapılmaktadır. Yapılan şikayetin niteliğine göre tarafların ve bilirkişinin dinlenmesi de gerekebilmektedir. Tüketici hakem heyetinin şikayet konusu ile ilgili bütün evrak ve bilgileri talep edebilme hakkı bulunmaktadır. Bunun için kendisine kararın tebliğ edilmesinden sonra 30 gün süresi bulunmaktadır. Tüketici hakem heyeti başkanının bu süreyi uzatabilme hakkı da mevcuttur. Eğer talep edilen bilgi ve evraklar sunulmazsa; var olan bilgi ve belgeler üzerinden değerlendirmeler yapılarak karar verilmektedir.

Süreç içerisinde yapılacak olan incelemelerin özel ya da teknik bilgi gerektirmesi halinde; bilirkişinin görevlendirilmesi gerekmektedir. Bilirkişinin ise; kendisinden istenen raporu sunmak için tebliğ tarihinden sonra 15 gün süresi bulunmaktadır. Bilirkişinin talep etmesi durumunda, bu sürenin uzatılması mümkündür. Ancak sadece bir kere süre uzatma işlemi yapılabilmektedir ve uzatma süresi de 15 günü aşamamaktadır.

Tüketici Hakem Heyeti Başvuru Sorgulaması Nasıl Yapılır?

E-devlet sistemi üzerinden TÜBİS aracılığı ile tüketici hakem heyeti başvurularının takibinin yapılabilmesi mümkündür.

Tüketici Hakem Heyeti Başvuru Sorgulama

Tüketici Hakem Heyetlerinin Karar Verme Süresi Ne Kadardır?

Tüketici hakem heyetlerinin başvurular için bir karara varma süreleri; yapılan başvuruların sıralarına ve yoğunluğa göre değişiklik göstermektedir. Başvuru tarihine göre en geç 6 aylık süre içerisinde başvurular bir karara bağlanabilmektedir. Ayrıca başvuruya göre değişmekle beraber, karar süresinin de uzatılabilmesi mümkündür. Maksimum 6 aylık bir uzatma işlemi yapılabilmektedir. Tarafların ivedi inceleme talebinde bulunduğu durumlarda ise; ilgili başvuru öncelikli olarak inceleme altına alınabilmektedir.

Tüketici Hakem Heyeti Kararları Nasıl Yerine Getirilir?

Tüketici hakem heyetinin aldığı kararlar eğer yerine getirilmez ise; 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’na göre icra dairesine başvurulabilmesi mümkündür.

Tüketici Hakem Heyetinden Çıkan Karara İtiraz Edebilmek Mümkün Müdür?

Tüketici hakem heyeti karara vardıktan sonra bu karar tebliğ edilmektedir. Kararın tebliğ edilmesinden sonraki 15 gün içerisinde bu karara itiraz edilebilmesi mümkündür. İkamet edilen bölgedeki tüketici mahkemeleri aracılığı ile itiraz işlemi yapılabilmektedir. Tüketici mahkemelerinin olmadığı bölgeler için ise; asliye hukuk mahkemelerine başvuru yapılması gerekmektedir. Karar verildikten sonra ikinci bir itiraz başvurusu ise kabul edilmemektedir. İtirazdan sonra verilen karar kesin karar olarak geçmektedir.

Tüketici Hakem Heyeti Karar Vermeden Önce Taraflar Uzlaşırsa Ne Yapılmalıdır?

Uzlaşmazlık sonucu tüketici hakem heyetine başvuru yapıldıktan sonra eğer taraflar uzlaşmaz sağlar ise; bu durumda sağlanan uzlaşmanın ispat edilmesi gerekmektedir. Tarafların uzlaştıklarını bilgi ve evrak ile kanıtlaması, tüketici hakem heyetine bunu bildirmeleri gerekmektedir.

Erhan KAÇAR

20 yıllık muhasebecilik ve sgk uzmanlığı, 10 yıllık mali müşavirlik deneyimi ile yıllardır SGK, Emeklilik, Bağkur, Engelli Hakları ve diğer kategoriler için deneyimlerimi sizlerle paylaşarak içerikler üretmeye çalışıyorum. Siz değerli okurlarımızın doğru bilgiye ulaşması için Editör ve Danışma ekibimizle kaliteli ve en güncel içeriklerle yolumuza devam ediyoruz. Sitemizi takip edin ve doğru bilginin adresinde kalın.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu