ref: refs/heads/v3.0
emeklilikssksgkbağkurkredilerkosgebengellie-devlet

Yeni Çipli Pasaportlar Nasıl Alınır?

Yeni Çipli Pasaportlar Nasıl Alınır?
03.11.2017

Yeni çipli pasaport denilen diğer adları ”elektronik pasaport”, “biyometrik pasaport” olan e-pasaport dönemi 1 Kasım 2016 tarihinde uygulanmaya başlandı. Bu pasaport eski pasaporttan oldukça farklı özelliklere sahip olarak hazırlanmaktadır. Önceki pasaportlar dijital makineler tarafından okunamadığı için oldukça seyahatler sırasında sıkıntıların yaşanmasına sebep olmaktaydı. Özelikle Avrupa Birliği’ne giriş sürecinde vizesiz seyahat konusuna ön hazırlık olması açısından bu uygulamanın hazırlıkları tamamlanmıştır. Bu konuda Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü ICAO tarafından alınan tavsiye kararı da yeni çipli pasaport için geçiş sürecini hızlandırmıştır.

Çipli pasaportlarda önceki pasaportta bulunan pasaport numarası, ad-soyad, uyruk, kimlik numarası, doğum yeri, tarihi, pasaportu düzenleyen makamın adı, pasaportun düzenlenme tarihi ve geçerlilik süresi gibi bilgilerle birlikte fotoğraf, parmak izi, imza gibi kişisel veriler de bulunmaktadır. Bu yeni çipli pasaportlarda biyometrik verilerin depolandığı yongalı sistem kullanılmıştır. Bu yongalı sistem pasaportun kopyalanmasını ve içerisindeki bilgilere ulaşılmasını engellemek amacıyla yüksek güvenlikli olarak hazırlanmıştır. Yeni çipli pasaport modelinin çipi arka kapakta yer almaktadır. Bu pasaportlarda kapağın kalın durmasının sebebi çiplerde parmak izi verisinin de kayıtlı olması olarak gösterilmektedir. Makineler aracılığıyla okunabilen özelliklere sahip pasaportlarda olduğu gibi e-Pasaportlarda da kimlik sayfalarının alt tarafında bulunan 44 karakterden oluşan iki satır halinde bir alan bulunmaktadır. Bu alanda oluşturulan bölüm dijital cihazlar tarafından okunmak üzere hazırlanmıştır. Sahteciliğe karşı özellikle tasarlanan bu yongalı sistem ile Avrupa’daki en güvenlikli pasaporta sahip ülkeler arasına girmiş olduk.

Yeni Çipli Pasaport İçin Neler Gereklidir?

Yeni çipli pasaport başvurusu için gerekli olan evrakların önceden hazırlanması ve bu şekilde alınan randevuya gidilmesi gerekmektedir. Bu evraklar öncelikle TC Kimlik numarasının bulunduğu nüfus cüzdanının aslı( 15 yaşından büyükler için fotoğraf gereklidir), son 6 ay içerisinde çekilmiş olan 1 tane biyometrik fotoğraf( arka fonu beyaz olacak), 18 yaşından küçükler için anne baba muvafakatnamesi, mahcurlar şayet 18 büyük ise vasinin kendisi veya muvafakatnamesi bulunmalıdır. Ayrıca pasaportunu değiştirecek olanlar için eski pasaportun getirilmesi gerekmektedir. Pasaport cüzdan, harç ve posta bedelinin ödendiğine dair dekont, yurtdışında öğrenci olanlar için bu durumu gösterir belge ve okullarından aldıkları kayıtlı öğrenci belgesi yanlarında bulunmalıdır. Ayrıca form dilekçe denilen ilgili temsilciliklerde hazırlanan dilekçe bulunmalıdır. Bu dilekçenin imza kısmına 12 yaşından büyük olanlar imza atmalıdır. Bu bölüme mahcurlar imza atmazlar, fiziksel engelli olan kişiler 12 yaşını doldurmuş ise yine imza atmaları zorunludur. İmza bölümüne imza atamama durumlarında “imza atamaz” kısmı işaretlenir. Bütün bu evrakların hazırlaması sonrasında https://epasaport.egm.gov.tr/ adresinde bulunan randevu alma kısmından randevu alınarak pasaport alma işlemleri için ilgili yere belirtilen saatte gidilmelidir.

Yeni Çipli Pasaport Alma İşlemleri Nasıl Gerçekleşir?

Öncelikle yeni çipli pasaport alma için gerekli evraklar e-pasaport sitesinde belirtildiği gibi hazırlanmaktadır. Bu belgeler hazırlandıktan sonra yine e-pasaport sitesinden randevu alınmaktadır. Bu randevu genel olarak Emniyet Müdürlüğü için alınmaktadır. Sitede yer alan “e-pasaport hemen başvur” bölümündeki gerekli işlem sırasına bakılarak bu sırayla işlemler yapılabilmektedir. Yaşlı, engelli, hasta durumda olanlar için randevusuz işlemler yapılmaktadır. Bu randevusuz işlem sayısı kısıtlıdır. Yeni çipli pasaport işlemleri için randevu sadece e-pasaport sitesinden yapılabilmektedir. Randevu alındıktan sonra verilen randevu saatinden 10 dakika önce randevu yerinde hazır bulunulması gerekmektedir. İşlemler sırasında önce evraklar teslim edilip başvuru yapılıyor. Daha sonra da parmak izi alınıyor. Parmak izi ve müraacat için hazırlanan evraklar toplanıp hepsi birlikte Vergi Daire Başkanlığına online olarak iletilmektedir. Bu merkezde kişiselleştirilen bu bilgiler pasaport olarak hazırlanıp posta yolu ile pasaport sahibinin adresine 3 ile 7 gün arasında postalanmaktadır. Eski pasaportlar yeni pasaport alındığında geçerliliğini yitirecektir. Eski pasaport ile alınan vizeler kullanılmaya devam edecektir.

Yeni Çipli Pasaportlarda Ücretler Ne Kadardır?

Her yıl pasaport ücretleri Maliye Bakanlığı tarafından belirlenerek 492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı Harçlar Kanunu Genel Tebliği (6) sayılı tarife ve Değerli Kağıtlar Kanunu Genel Tebliği ile Resmi Gazetede yayınlanıyor. 1 Haziran 2010 tarihinden başlayarak umuma mahsus, hususi veya hizmete yönelik e-pasaport almak için başvuranların pasaport defter bedeli ve e-Pasaport harç bedeli adındaki ödemeleri Maliye Bakanlığı’na bağlı il/ilçelerdeki defterdarlık/malmüdürlüklerine, veznelerine veya Maliye Bakanlığı ile sözleşmesi bulunan bankaların veznelerine yatırabilmektedirler.

2017 yılında Maliye Bakanlığı tarafından harç bedelleri ve defter bedeli belirlenerek açıklanmıştır. Bu belirlenen miktarların ödenmesi ile yeni çipli pasaport başvurusu gerçekleşecektir. Defter bedeli 94 TL olarak sabit kalmakla birlikte 6 aylık harç bedeli 120,1 TL, 1 yıllık harç bedeli 175,5 TL, 2 yıllık 286,4 TL, 3 yıllık 406,7 TL, 4-10 yıllık 573,1 TL olarak belirlenmiştir. Bu ücretler ödeme noktalarına yatırıldıktan sonra buradan alınacak dekontlarda TC kimlik numarasının bulunması, ad ve soyadın bulunması gerekmektedir. Dekontlar ödeme sonrasında sadece bir kez verilebildiği, yenilenemediği ve değiştirilemediği için harç miktarının pasaport süresine uygun şekilde yatırılması konusunda dikkatli olunmalıdır. Harç ve defter bedelleri uygun miktarda yatırıldıktan sonra dekont üzerine “tahsil edilmiştir” kaşesinin basılması ve bu dekontun birinci nüshasının pasaport sahibine verilmesi gerekmektedir. Ayrıca dekontta mutlaka bulunması gereken bir diğer işlem ise dekont üzerinde ücret tahsilatını yapan memurun ıslak imzasının bulunmasıdır. Bütün bu ödemeler ve dekont işlemleri tamamlandıktan sonra e-pasaport başvurusu yapılabilmektedir.

Randevu Almak İçin TIKLAYINIZ

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.