E-Devlet

E-Devlet Elektronik İmza

PTT Tebligat Sorgulama İşlemleri

Gelişen teknoloji kendisi ile birlikte çeşitli değişiklikler de getirmektedir. İnsanların ihtiyaçları doğrultusunda kurumlar da kendi bünyelerinde değişime ve gelişime gitmiştir. Böylece birçok işlemi kurumlara gitmeden internet üzerinden yapabilmekteyiz. Bu hem işlemlerin daha hızlı olmasını sağlamış hem de kurumlarda meydana gelen kuyrukların oluşumunu azaltmıştır. Biz de bu yazımızda E-devlet elektronik imza konusunu işleyeceğiz.

Elektronik İmza Nedir?

Elektronik imza, elektronik ortamda kullanılan imzadır. Elektronik ortamdaki belgelere eklenir ve bu da kimin belgeyi imzaladığını anlamamıza yarar. 5070 sayılı yasaya göre elektronik imza yani e-imza, ıslak imzanın eşdeğeri olarak kabul edilmiştir. İmzalama işlemi, elektronik imza sertifikası dağıtmaya yetkisi olan kuruluşlar tarafından yapılmaktadır.

Elektronik İmza Sertifikası Nereden Alınır?

E-devlet elektronik imza kapsamında önemli olan bir diğer konu da elektronik imza sertifikasının nereden alındığıdır. Elektronik imzalar, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından onaylanmış olan Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcıları tarafından verilmektedir. Elektronik imza sertifikasını veren şirketler de şu şekildedir:

  • Elektronik Bilgi Güvenliği A.Ş (E-Güven)
  • TÜBİTAK – UEKAE (Kamu Sertifikasyon Merkezi
  • Türk Trust Bilgi, İletişim ve Bilişim Güvenliği A.Ş
  • EBG Bilişim Teknolojileri ve Hizmetleri A.Ş (E-Tugra)
  • Emniyet Genel Müdürlüğü Sertifikasyon Merkezi (EGMSM)
  • E-İmza Bilgi Güvenliği Hizmetleri A.Ş (e-İmzaTR)

e-İmza Nasıl Kullanılır?

E-devlet elektronik imza kapsamında şimdi de elektronik imzanın nasıl kullanıldığına bakalım. Elektronik imzayı çalıştırabilmek için ilk olarak kart sürücüsünün yazılımını kullanacağınız bilgisayara kurmanız gerekmektedir. Gerekli olan yazılım, elektronik imzanızın yanında verilmiş olan CD’de yer almaktadır. Eğer CD’niz yoksa e-devlet elektronik imzanızı aldığınız siteden de yazılımı indirebilirsiniz. Programı bilgisayarınıza kurduktan sonra elektronik sertifikasına giriş yapabiliyorsanız artık e-devlet elektronik imzanızı kullanabilirsiniz.

e-İmza Appleti Nedir ve Nasıl Kullanılır?

E-devlet elektronik imza ile ilgili olan bir diğer konu da e-imza appletidir. Applet, herhangi bir tarayıcıda çalışan program parçaları olarak tanımlandırılabilir. Applet, internet sayfasında tablo ya da imaj gibi belirli bir yapı içerisinde çalışır ve programlama sayesinde yapılan birçok işlemi gerçekleştirebilmektedir. E-imza appleti tarafından desteklenmekte olan konfigürasyonlar ise şu şekildedir:

  • İnternet Explorer 6 ve üzeri versiyonlar.
  • Firefox 2 ve üzeri versiyonlar.
  • Java Runtime Environment (JRE) 1.6 ve üzeri versiyonlar.
  • Windows 2000, 2003, XP, Vista, Linux, Solaris Sparc, Macosx

E-Devlet Elektronik İmzayı Çalıştırmadan Önce Gerekenler

E-devlet elektronik imzayı çalıştırmadan önce bazı yapılması gerekenler vardır. Buna göre e-devlet elektronik imzayı çalıştırmak için desteklenen yapılandırmalar sağlanmalıdır. Yani gereken yazılım sürümleri makinede yüklenmiş olmalıdır. E-devlet elektronik imzayı çalıştırmak için gerekli olan bir diğer madde de akıllı kart okuyuşunun imzanın kullanılacağı bilgisayarda yüklü olmasıdır. Sertifikayı veren firmalar tarafından sağlanmış olan programlar, akıllı karta giriş yapabilmelidir. İşletim sisteminin çeşidine göre gerekli olan kütüphaneler sisteme yüklenmiş olmalıdır.

E-Devlet Elektronik İmza Nerede Kullanılır?

E-devlet elektronik imza işlemleri kısaltmak için birçok yerde kullanılabilmektedir. E-imza, e-devlet kapısına girişte kullanılabilmektedir. Kişiler, kişisel bilgilerine erişim için şifre, mobil imza, e-imza ya da internet bankacılığı kullanabilmektedir. Tek bir kimlik doğrulama ile birçok hizmeti yapabilmekteyiz. E-devlet sistemine girişte e-devlet elektronik imza kimlik doğrulama sırasında kullanılmaktadır.

E-devlet elektronik imza konusuna girmeden önce e-devlet kapısının bize ne gibi kolaylıklar getirdiğine bakalım. E-devlet sayesinde elektronik ortamda bize sunulmakta olan hizmetlere kolaylıkla erişebilmekteyiz. Böylece hem kurumlarda meydana gelen kuyruklar azalmakta hem de işler daha kısa sürede halledilmektedir. E-devlet sistemi bize güncel bilgileri vererek sorgulamaların daha hızlı yapılmasını sağlamaktadır.

Shares:

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir